Ha pszichés/tanulási/viselkedési zavart veszünk észre gyermekünknél, esetleg autisztikus jegyeket fedezünk fel (esetleg a közösségben, óvodában, bölcsődében, iskolában jeleznek komolyabb problémát), kérjünk-e szakembertől/szakbizottságtól, esetleg pszichiátriáról hivatalos diagnózist, szerezzünk-e "papírt"?
- Legyen-e papír? Kell-e a diagnózis?
- Ismerek olyan szülőket, akik enyhe problémával rendelkező gyermeküket nem vitték szakemberhez, mert a diagnózis egyben címke is, megbélyegezhet, hátrányba kerülhet miatta a gyermek. Inkább a végsőkig toleránsak vele és bíznak benne, hogy majd "kinövi".
- Beszéltem már több olyan családdal is, ahol azért halasztgatták sokáig a szakemberhez való fordulást (bár érezték szükségességét), mert féltek a diagnózistól. Nem egyszerű egy hozzáértő szakember szájából hallani, majd hivatalos papírra leírva is látni, hogy a gyermek autista. Nekünk sem volt az.
- Bár mint már sokszor említettem, nekünk mindig sikerült megtalálni a megfelelő szakembereket, bizony a rendszernek vannak hibái. Számos olyan szakbizottsági vizsgálatról hallottam, ahol nagyon nem adekvát eredmények jöttek ki, a hivatalos papíron még azt sem sikerült eltalálni, hogy jobb- vagy balkezes a gyermek. Nem ismerem ennek a hiányosságnak a pontos okait, nem is szeretnék utána menni. Ennek kapcsán csak annyit, hogy tudok olyan családról, akik teljesen kikerülték a hivatalos utat és alternatív megoldásokkal, magánúton kezdték el fejleszteni, kezelni gyermeküket, szép sikerrel.
- Véleményem szerint ha sikerül megtalálnunk a megfelelő szakembereket, és nem megmásíthatatlan ítéletként fogjuk fel a diagnózist, a "papírt", akkor számos előnye származhat belőle a gyermeknek, a családnak, a közösségnek ahová a gyermek jár.
2. Milyen előnyeink származhatnak a diagnózisból, ha néhány dologra odafigyelünk?
- Megfelelő szakembert, szakbizottságot találva diagnózisunk iránymutató lehet a továbblépéshez, a fejlesztéshez. Alkalmas a javasolt terápiák kijelölésére, a közösség tennivalóinak kijelölésére.
- Diagnózistól függően a gyermek a közösségben kettőnek, vagy háromnak számíthat, így ennek megfelelő normatíva járhat az óvodának/iskolának, illetve óvodán/iskolán belül a gyermek ingyenes gyógypedagógiai fejlesztést kaphat.
- Iskolaválasztáskor nagy segítség volt az, hogy a már meglévő, hiteles szakvéleménnyel a kezünkben indulhattunk el megkeresni a Fiunknak legmegfelelőbb intézményt, így kevesebbet kellett magyarázkodni és az elejétől fogva nyílt lapokkal játszhattunk, a pedagógusok is láthatták, hogy van ugyan probléma, de dolgozunk rajta és van segítség.
- FONTOS: BIZONYOS DIAGNÓZISOK (PL. AUTIZMUS) KIZÁRHATJÁK A GYERMEKET EGYES ÓVODÁKBÓL, ISKOLÁKBÓL, ezért nagyon fontos, hogy tájékozódjunk az óvodában, iskolában, a szakbizottságnál, hogy milyen típusú szakvéleménnyel járhat az általunk megfelelőnek talált óvodába/iskolába az adott gyermek! Ha már találtunk neki egy elfogadó közösséget, ahová beilleszkedett, ahol van helye, ahol van lehetősége fejlődni, ahol nem hátráltatja a többeket sem, de az intézmény hivatalosan nem fogadhat pl. autista gyermeket, akkor érdemesebb nem kérni a hivatalos szakvéleményt és a probléma tudatában magánúton fejleszteni.
- Sokszor elég hosszadalmas folyamat, amíg a gyermek szakvéleményt kap. Nagyon fontos, hogy már a szakvélemény, diagnózis előtt is INDULJUNK EL VALAMERRE. Ahhoz, hogy keressünk egy TSMT-terapeutát, hogy elvigyük a gyermeket természetgyógyászhoz, hogy elhagyjuk étrendjéből a cukrot, glutént, vagy tejet, esetleg utána nézzünk a GAPS-diétának, hogy homeopátiával, vagy kineziológiával próbálkozzunk, hogy megtanuljuk az agykontrollt, nem kell a szakvélemény!
A kérdés második felét a következő bejegyzésemben tárgyalom, vagyis mit kezdjünk a diagnózis után, hogyan dolgozzuk fel, hogyan kommunikáljuk, merre induljunk el?
Mindkét témával kapcsolatban nagyon szívesen fogadok tapasztalatokat, véleményeket a hozzászólásokban.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Szia!
Szeretném, ha megjegyzéseiddel, hozzászólásaiddal segítenél nekem kitalálni, hogy mi is az, ami az olvasóimat legjobban érdekli, mi is az, amiben segíteni tudnék?